Kärleksspråk nummer ett: Tid tillsammans

publicerat i Allmänt, Kärleksspråken;

Då ska vi äntligen börja med kärleksspråk nummer ett, som för övrigt råkar vara mitt primära kärleksspråk. Om du missade inledningen till kärleksspråken och vad det är kan du läsa det här.  

Människor som har tid tillsammans som sitt kärleksspråk behöver få odelad uppmärksamhet av sina nära och kära för att deras kärlekstank ska fyllas. (Med "kärlekstank" menar jag att man känner sig älskad och "påfylld" på insidan.) Det handlar mycket om aktiva samtal där man ägnar full uppmärksamhet åt varandra, eller att man gör något tillsammans. Det viktigaste är att det är ni två som riktar all er uppmärksamhet till varandra. Vissa tror att man man tillbringar tid tillsammans, när man egentligen bara lever i varandras närvaro, men man har ingen samvaro egentligen. 

För personer med detta kärleksspråk är det alltså viktigt att spendera tid tillsammans, med full närvaro. Detta kan göras på olika sätt, det kan vara en promenad, eller att man hittar på något för att bygga connection. Nödvändigtvis behöver inte vara något som båda vill göra, utan ibland så kan det vara bra med uppoffringar för att visa sin partner att man bryr sig om dennes hobbys eller intressen. Grejen med det hela är att rikta sitt fokus på den andra och få denne att känna sig älskad, och det är ju ett fantastiskt privilegium!

För den som har detta som sitt första kärleksspråk så brukar det även vara viktigt att gå på djupet. Att prata känslor och få uttrycka sina tankar och processa tillsammans. Därför kan det vara viktigt att om du är tillsammans med en som har detta kärleksspråk att du faktiskt öppnar upp och vågar prata om vad som pågår på din insida, att du inte bara delar dina tankar, utan även vad som pågår i ditt hjärta, dina känslor. För om personen som behöver det inte kan få dela detta med dig kan det skapa lite av en tomhet. Så våga jobba på att öppna dig för den andre personens skull och för att visa att du älskar den även om du själv kanske inte känner ett stort behov av det! 

Detta är som sagt mitt primära kärleksspråk, och något som får mig att känna mig otroligt älskad är att få dela med mig av min dag och processa den tillsammans med min pojkvän. En sån enkel sak att han frågar mig om hur min dag har varit och vad jag har gjort och sedan lyssnar intresserat gör deffinitivt att min kärlekstank fylls på! Jag känner mig också otroligt älskad när vi pratar om vad som pågår på djupet, jag behöver verkligen det för att få min kärlekstank fylld

För människor med detta kärleksspråk som inte får detta behov mött så kan det skapa en del rädsla om att den inte är värdefull, värd att lyssna på och att den inte känner att du har tid nog för den. Så om din partner klagar på att du jobbar för mycket och att du aldrig har tid för denne, så är det inte jobbet som är problemet, utan det ligger förmodligen i att du inte har samma behov av att prata och spendera riktad uppmärksamhet på samma sätt. Så ta då tiden efter jobbet till att se in i din partners ögon och fråga om dennes dag och ge den din fulla uppmärksamhet och börja spendera mer kvalitetstid tillsammans så ska du se att ditt förhållande får ett lyft!

 
Bild från google!
 

Kommentera inlägget här :