Kärleksspråk nummer fem: Bekräftande ord

publicerat i Allmänt, Kärleksspråken;

När jag gick på gymnasiet träffade jag en fantastisk vän som flitigt skickade sms eller uttryckte i ord vad vår vänskap betydde för henne. Jag hade aldrig tidigare träffat någon som varit så uttrycksfull i ord, men jag blev snabbt inspirerad och ville själv bli bättre på att uppmuntra mina vänner. Nu i efterhand när jag har läst om kärleksspråken så kan jag tydligt se att detta är ett av hennes primära sätt att visa kärlek på.

En person som har detta som sitt primära kärleksspråk måste få höra vad du känner om denne för att kärlekstanken ska fyllas på. Tonen och ditt kroppsspråk är också något som spelar stor roll i detta sammanhang. Alla människor behöver såklart uppmuntras, men den som har detta som sitt primära kärleksspråk behöver det mer än andra, dagligen och ofta. Att få höra att denne har gjort ett bra jobb, att den är älskad och uppskattad, att denne ser bra ut och att du är stolt över personen kommer göra otroligt stor skillnad i ert förhållande. Om saker och ting inte sägs i kärlek så kommer personen med detta kärleksspråk ta det extra hårt, och om tonfallet säger något annat än vad som menas så kan det skapa oro och otrygghet för mottagaren.

Om du vill ge din partner feedback är det viktigt att du först talar liv in i denne med att till exempel säga: ”Du är helt fantastisk, jag beundrar dig och älskar dig, men när du inte tar hand om disken så känner jag mig…” för en person med detta kärleksspråk sårar även ord extra mycket, därför är det viktigt att en del är positiv. Även orden ”tack” och ”förlåt” har extra stor betydelse för en person med detta kärleksspråk.

För en person som primärt visar kärlek på detta sätt så känner denne sig älskad när det som sägs tas emot av dig, och att du inte stöter ifrån dig vad personen just har sagt. Att man inte säger ”men du då” och gör en ”tillbaka kaka” på allt som denne bekräftar dig med, utan att du faktiskt säger ”tack” och tar emot. Och ja, jag vet att detta är svårt och osvenskt… jag tycker själv att det är svårt att ta emot komplimanger. Men vi måste lära oss, speciellt om din partner visar kärlek på detta sätt.

Om du har svårt att visa kärlek på detta sätt så måste du överkomma din rädsla att inte bli bekräftad tillbaka, samla mod och förvänta dig inget tillbaka utan älska människor på detta sätt genom att göra det till ett personligt val från din sida. När du börjar uppmuntra människor i din omgivning så lovar jag dig att det kommer göra dig och andra glada!

Detta kärleksspråk har alltså inte varit mitt naturliga sätt att visa kärlek på, utan det har jag utvecklat de senaste åren. När jag påbörjade min långdistans relation med min nuvarande pojkvän så blev detta kärleksspråk ett av de viktigaste för oss, för vi kunde varken uttrycka vår kärlek genom tjänster, gåvor (självklart kunde vi skicka något då och då) eller fysisk beröring. Med en tidsskillnad på 9 timmar så blev det lite standard för oss att skriva ett meddelande till den andre medan den sov som den sedan skulle se när den vaknade. Vi båda har växt ännu mer i detta kärleksspråk under året (även om detta alltid har varit ett av hans primära sätt att visa kärlek på) och jag som tidigare har tyckt det är lite jobbigt att uttrycka mig i ord har nu blivit mycket bättre. Så mitt råd till dig som vill växa i detta är att till en början skicka ett meddelande var och varannan dag där du skriver vad du känner för den andre, jag lovar att detta kommer berika er relation!

Kommentera inlägget här :